MANİK MENİ

Türkçe’de sık kullandığımız temenni kelimesinin kökü olan م ن ي MNY Kuran’da 21 kez geçer. Temenni etmek, arzu edilen bir şeyin olmasını dilemek anlamında kullanılır dilimizde. Öte yandan temenni eden birisi şuurunda olmadan çok daha derin bir bağlam zincirini tetiklemiş olur.


56.58 - E fe raeytum mâ tumnûn?

Boşalttığınız meniyi gördünüz mü?


MNY akıtılan, boşaltılan içinde nutfe (sperm ve yumurta hücreleri) bulunan menidir. Erkek ve kadın üreme hücrelerini içinde taşıyan yoğunlaşmış sıvılardır.


MNY mani durumu içinde fazla iyimserlikle yoğrulmuş hayallerdir, arzuların gerçekleşeceğine inanmışlığın verdiği kuruntulardır. Haz anındaki her şeyin çok güzel olacağına dair yoğun hislerdir. Öyle olacağını zannetmek, o zanna kendisini inandırmaktır. Halbuki zandır. Zannın çoğunluğunun yanlış olduğu gibi yanlıştır. MNY gurur yani aldanış kavramı ile ayetlerde sıkça beraber kullanılmaktadır. غرر ĞRR yani aldanışın kaynağı ise şeytanın fısıldadığı vesveseyi, yapılan işi ya da mevcut durumu süslü göstermesidir.


Şeytanın süslemesi ve tipik bir mani durumu:

Şeytan onlara, yaptıklarını süslü gösterip şöyle demişti: "Bugün size galip gelecek kimse yok, ben yanınızdayım." 8.48


Şeytan, onlara söz verir, ümit verip hayal kurdurur (yumennîhim, MNY kökü, şeytan mani hâline çağırıyor). Ama o, onlara bir aldanıştan (ĞRR kökü, aldanış) başka hiçbir şey vaat etmez. 4.120


Manik hayallerin zandan ve hüsrandan başka sonuç doğurmaması:


İçlerinde ümmî olanlar da vardır ki Kitap´ı bilmezler, “hayal ve kuruntudan (eMaNiYye)” başka bir şey bilmezler. Onlar yalnız zanna saplanırlar. 2.78


"Yahudi yahut Hıristiyan olandan başkası cennete asla giremeyecek." dediler. Bu, onların hayalleri, kuruntularıdır (eMaNiYye, manik düşünceleridir). De ki onlara: "Eğer doğru sözlü iseniz hadi getirin susturucu kanıtınızı (burhan)!" 2.111


Latince ve Eski Yunanca mania kelimesinden gelen mani kelimesi Kuran’daki مني MNY kökü ile özdeş. Manik depresif bozukluk oldukça yaygın bilinen bir psikolojik bozukluktur. Mani halindeki kişi oldukça neşeli ve enerjiktir. Manik hasta kendini oldukça güçlü, önemli, güzel hisseder. Her şeyi başarabileceğine inanır. Manide cinsel istek artar. Manik kişi, genellikle hiç durmamacasına, neredeyse nefes bile almadan ve yüksek sesle konuşur. Konudan konuya atlar. Manik hastanın düşünceleri hızlanmıştır. Mani, “anormal” bir durumdur. Türkçe’de manyak olarak bildiğimiz yine aynı kökten gelen kelime ile ifade edilen psikolojik rahatsızlık da mani durumunun aşırılaşmış halini ifade eder. En temelde yatan duygudurum ise kişinin kendisini fazla özel ve fazla önemli hissetmesidir. Bunun altında yatan ise Adem babamızdan beri kolektif insanlık bilincinde içten içe süregelen Tanrı kompleksidir.


Sonunda şeytan ona vesvese verdi; dedi ki: "Sana sonsuzluk ŞECERESİNİ ve yok olmayacak bir mülkü haber vereyim mi?" 20.120


İblis’in Adem’e verdiği vesvese şecerenin yani neslinin sonsuza dek devam etmesi üzerine kurulu görüldüğü üzere. Bu süslü vaat ile Mani hâline giren Adem Tanrı kompleksi yaşamış ve aldanışa uğramıştır. Sonrasında ise derin bir üzüntü ve çökkünlük (depresyon) içine girmiştir.


MNY boşaltmak demektir. Meninin atımı boşalımı esnasındaki erkekte de kadında da mani hâlinin özünde de aynı kompleks yatar. Ben özelim ve ben özel ve önemli olduğum için benim neslim devam etmeli. Ölümlü olduğunu bilen insanın, neslini devam ettirerek Tanrısal ölümsüzlüğe kavuşacağı kuruntusudur. Freud’un da üzerinde sıkça durduğu gibi hemen her şeyin kadın erkek ilişkisi ve cinsellik etrafında döndüğü bir dünya. Ve o sonsuz ŞECERE arzusunun yok olmaz bir Mülk hayalini kendisine sağlayabileceğini düşündüğü manik araç: Money, Para.


İngilizce para anlamıyla bildiğimiz Money kelimesi de مني MNY kökü ile bağlantılıdır. Arkaik dillerde monie, eski Fransızca moneie, Latince moneta. Latince’ye ise sözde tanrı Jupiter’in (Zeus, UZZA) karısı Juno’nun soyadı olan Moneta (MENAT)’ya atfen girdiği bilinmektedir. Araplar’daki Lat Uzza Menat sözde tanrıça kültü ve Roma, Eski Yunan ve daha birçok pagan şirk dinleri birbirlerinin uzantısıdır. Sâmî panteonunun en eski ilâhlarından biri olan Menât kelimesi, Nabatî dilinde “منوت؛/manavat”, İbranî dilinde “منا/mena”, Lihyânî dilinde ise “manat” şeklinde geçmektedir. Kurʼân-ı Kerîmʼde elif harfiyle “مناة” şeklinde olduğu gibi vav harfiyle “منوة” olarak da yazılmıştır. Kitâb-ı Mukaddesʼte ise “v” harfi “i” harfine dönüşmüş ve “مني/meni“ şeklini almıştır.


Menât bir kayadan ibarettir. Kesilen kurbanların kanları orada akıtıldığı için bu sunağa “menât” adı verilmişti. Kurbanların burada kesilmesindeki amaç, yağmurun yağdırılmasıdır. Çünkü onlara göre Menât, rüzgârı estiren, bulutları harekete geçiren ve yağmuru yağdıran ilahtır. Bu nedenle bazı kimseler Menâtʼın, su ile bağlantılı olduğunu düşünüp onun deniz kenarında dikili ve taştan yontulmuş bir heykel olduğunu söylemiştir. Nitekim onu sembolize eden kayanın deniz kenarına dikilmesi de bunu teyit etmektedir. Kan, su ve tapınım detaylarına dikkat edilsin.


مني köküne çok eski alfabelerde tek tek harf harf baktığımızda Akadca ve İbranice’nin en eski formlarında;


Mim harfi, akan suyu ve kanı;

Nun harfi, tohumu, nesli, evlatları, yılanı, balığı, yılan balığını ve spermi;

Ye harfi ise, tapınmayı sembolize etmektedir. Harf kodlamalarını bütüncül bir semantik düzlemde bir arada tedebbür ettiğimizde tam da İblis’in, neslin sonsuza dek devam etmesi üzerine vaadini kurduğu bağlam ve o bağlamın oluşturduğu öz tapınım olan Tanrı kompleksi ortaya çıkar. İblis’in o aldanışa sürüklediği vaadi günümüzde de aynı şekilde kesintisiz olarak devam etmektedir. Menisini boşaltmanın temelinde yatan sonsuz nesil arzusu ile değerlerini karşı cinse endekslemiş Mani hâli içindeki insan ve Money ile de yok olmayacak bir mülke sahip olabileceği kuruntusu ile paranın peşinde Mani hâli içine düşen insan, şeytanın süslü vaatlerine kanar durur. 


Meni ve Money (Manat, Mangır, para) şeytanın en çok süslü gösterdiği ve insanı en çok Manik hâle getiren ikili.


Temenni, Allah’ın El-Bâsıt isminin kişinin kendisi üzerine tecelli ettiği zannına kapılmasıdır. Ey insanlar yerine “Ey Adem oğulları” diye başlamakta olan şu aşağıdaki ayette, Adem ve asiliği üzerinden kolektif insanlık bilincine bir sesleniş vardır. Menat putunu yok eden, Allah kendisinden Razı olsun Ali gibi içimizdeki Temennilerden doğma putları yıkalım ve Adem babamızın İblis’e kandığı gibi bizler de kanmayalım:


Ey Adem oğulları! Şeytan, anne babanızın avret yerlerini kendilerine göstermek için elbiselerini soyarak onları cennetten çıkardığı gibi sizi de yanılgıya düşürmesin. 7.27

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

KUR’AN’I NASIL OKUMALIYIZ?

MUVAFFAKİYET

GIDALI ŞİİRLER