ŞRA ŞERİA ŞERİAT MEŞRU BAŞLANGIÇ YAZISI

Bir balık topluluğu düşünün. O balık topluluğu suyun içinde senkronize şekilde aynı anda aynı yöne akın ediyor bazen ani, bazen de rutin şekilde. İşte o balık topluluğunun o toplu ve düzenli akın ediş şekli ŞRA kökünün en temel anlamı. Yani, ŞERİA MEŞRU ŞERİAT gibi kelimelerin kökünün. ŞRA, düzene sokan, etkileşimli yönetimi sağlayan kanunlar bütününe dayanan YÜRÜTME erki demek. ŞRA’sız devlet olmaz. Bir devletin varlığı, egemenlik, toprak ve ŞRA sahibi olması ile mukimdir. Şeriat ise Allah’ın Kuran’daki yasalarını (anayasa) referans alarak ŞVR yasama meclislerince dönemin ihtiyaçlarına göre üretilen kanunların toplum düzeninde uygulanmasında devlet tarafından tercih edilmesidir.


Yasama ŞVR yani ŞURA ile yani işinin ehillerinden oluşan kişilerden oluşmuş meclisle olmalı. ŞAR eski Akkadça’da kral demek ama kanun koyan anlamı da var. Tanrı kral anlayışının kökeni bu mantığa dayanıyor. İslam bunu istemiyor. İslam yasama ve yürütmeyi ayırıyor.


Yasama ŞVR - ŞURA MÜŞAVERE MEŞVERET İSTİŞARE

Yürütme ŞRA - ŞERİA ŞERİAT MEŞRULUK

Yargı erki KIST üzere. Adalet devletin temeli.


Yok oluyoruz.. Tükeniyor toplumlar. Kedi videoları ile başlamıştı her şey. İnsanlar düşünceyi sevmiyor giderek. Sığ olanı, basit tüketileni, lokma haline gelmiş olanı, hap yapılmış olanı istiyor ve tüketiyor.


Düşünmeyen, düşünemeyen toplumlar nefslerinin zevklerinin esiri olurlar. Bugün bunu tüketin hurra oraya güdülüyor, yarın şunu tüketin hurra oraya güdülüyor. Sosyal medya güdümü onlara şeria oluyor. Tıpkı o balıklar gibi aniden toplu hareket eden hurra bir sürü gibi düşünmeyen yek vücut bir organizma. Sosyal duyar olarak tükettiğin paylaştığın her şey aslında o tükenmişliğe attığın bir oyun jetonu. Kötülüğü yapan da ona sosyal duyar geliştiren de aynı hurradaki başkaca balıklar. Bu hurradan çıkıp hakiki ŞRA olmak tek çözüm. Hızlı tüketmek için: KEDİ GÜZEL EVET.


İnsanlığın en ciddi sorunlarından birisi ise kavram kargaşalarını aşamamasıdır. Kavramlar arası hiyerarşiyi doğru tesis edememesidir. Kuran’dan şahsi tespitlerimle İslam’da şöyle bir kavram hiyerarşisi oluşturabiliriz:


Takva (Hudem Mustekîm)

Kıst (Kıstasi Mustekîm)

Rüşd (Tarıkî Mustekîm)

Şeriat (Sıratî Mustekîm)

Şeria (Mevcut yasalar, kanunlar, meŞRU olan)


Yani bir iş, eylem ve oluşa kalkışırken ilk önce takvaya göre hareket edilmelidir. Ya da örneğin; Rüşde uygun olup şeriata uygun olmayan bir hususta Rüşd olan seçilmelidir. Aradaki çelişki gibi gözüken durumlarda açıklanabilir hikmetler vardır. Yine örneğin, Şeria’ya yani mevcut devletin kanunlarına göre nikah memuru 2 şahit huzurunda nikah kıyıp kayıt altına alıyor nikah akdini. Bunda şeriata aykırı bir durum var mı? Hayır. O halde ŞERİA’ya göre hususlar ŞERİAT’ı delmediği (harak etmediği, HI-RA-KAF kökü) sürece paralel şerialar uygulamak fesat yani bozgunculuk çıkarmaktır.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

KUR’AN’I NASIL OKUMALIYIZ?

MUVAFFAKİYET

GIDALI ŞİİRLER